Припремни предшколски програм

На најстаријем узрасту радиће се на припреми деце за школу, кроз адекватне садржаје и активности. Програм ће се изводити од септембра 2019. године до јуна 2020. године, по Програму Министарства просвете Републике Србије.

Циљ васпитно-образовног рада у оквиру припремног предшколског програма је да допринесе:

  • целовитом развоју детета,
  • развоју способности,
  • проширењу искуства,
  • богаћењу сазнања о себи, другима и свету који га окружује.

Припремни предшколски програм се реализује тако да развија физичку, социјалну, емоционалну, интелектуалну спремност и готовост, те мотивацију детета за полазак у школу. Стога је врло битно испунити следеће задатке:

  • подстицати осамостаљивање детета,
  • пружити подршку физичком развоју,
  • јачати социо-емоционалне компетенције,
  • пружити подршку сазнајном развоју,
  • неговати и подстицати радозналост,
  • подстицати креативност, толеранцију и уважавање индивидуалности.

Васпитно-образовни рад са децом узраста 3-6 година

Као основни задатак предшколског васпитања и образовања, поставља се задовољавање првенствено потреба деце, а потом и породице и друштва. Основе програма темеље се на хуманистичком схватању природе детета, односно његовог физичког и духовног развоја, која га дефинише као активно, интерактивно и креативно биће. Посебна пажња посветиће се свим видовима комуникације, затим неговању поштовања и самопоштовања. У том циљу организоваће се велики број активности у самој установи (игровног или радионичарског типа), дружења са децом из других вртића, такмичарске и спортске дечије игре, активности деце у психолошким, драмским, ликовним радионицама и еколошке активности.

* Приоритетни задаци су следећи:

  • стварање повољне средине за учење и развој,
  • богаћење и подстицање дечијег развоја и напредовања кроз социјални, емоционални, физички и интелектуални развој,
  • праћење развојних и индивидуалних карактеристика,
  • остваривање што боље сарадње на следећим нивоима: васпитач-дете, васпитач-васпитач, дете-дете, васпитач-родитељ, васпитач-шире окружење.

* Програмски садржаји и задаци условљени су:

  • узрасним могућностима деце,
  • различитим аспектима развоја,
  • индивидуализацијама у раду,
  • актуелностима у окружењу и заједници,
  • показатељима евалуације,
  • оствареној сарадњи са родитељима.

У оквиру редовног васпитно-образовног рада, васпитачи у појединим групама реализују активости из области развоја самопоштовања деце, кооперативне комуникације и сл. У групама које, између осталог похађају и деца са сметњама у развоју, рад ће се одвијати према инклузивном програму.

Основа програма васпитно-образовног рада

Васпитно-образовни рад са децом узраста до 3 године

Задатке неге, васпитно-образовног рада са децом до 3 године, реализују медицинска сестра и васпитачи.

Основни задаци се односе на:

  • очување и унапређивање здравља деце (превентивна здравствена заштита),
  • неговање, подстицање и оплемењивање спонтаног развоја детета,
  • уважавање специфичности узраста и индивидуалних потреба детета,
  • стварање повољне социјално-емотивне климе, структуирање васпитне средине која задовољава и мотивише дете,
  • у периоду адаптације планирање активности које детету омогућавају лакши боравак и навикавање на групу деце и особље,
  • посебно неговање индивидуалног контакта кроз јединствен утицај неге и васпитног рада, и постепено прерастање у групне облике рада; обезбеђивање здравствено-хигијенских услова.

У оквиру васпитног утицаја и развијања појединих својстава личности, планирају се посебни задаци:

  • физичко-сензорног развоја,
  • емоционално-социјалног развоја,
  • сазнајног развоја.

У оквиру наведених области, осмишљавају се и активности:

  • физичко-сензорног развоја које:
    • подстичу очување здравља детета,
    • подстичу развој покрета,
    • подстичу моторику,
    • развијају навике.
    • емоционално-сoцијалног развоја које:
      • подстичу различита искуства детета,
      • подстичу самосталност,
      • подстичу сигурност,
      • подстичу усвајање основних норми понашања и вредности,
    • сазнајног развоја које:
      • подстичу и негују природну радозналост детета,
      • подстичу различита искуства чулним доживљајима,
      • подстичу развој говора и комуникације,
      • проширују, богате појмове.

Дакле, полазећи од основа програма васпитно-образовног рада са децом узраста до 3 године, приоритетни задатак васпитног рада је да чува, подстиче и оплемењује спонтане изразе понашања детета у односу на околину. У раду треба поћи од поштовања дечије индивидуалности у откривању и мењању света око себе, помоћи детету да упозна себе, овлада собом и својом околином делујући на њу. Подстицати комуникацију на релацији дете-дете и дете-одрасли кроз спонтано изражавање и кроз разноврсне активности за подстицање физичког развоја, емоционално-социјалног и сазнајног развоја. И даље ће се посебна пажња посветити хигијени, нези и превентивној здравственој заштити детета.

Важан аспект рада је успостављање што квалитетније сарадње са родитељима, односно старатељима деце у циљу усаглашавања ставова и васпитних образаца вртића и породице.