Услуга "еВртић" (2)

 PLAKAT USPRAVNI

Канцеларија за информационе технологије и електронску управу на националном Порталу еУправа пружа могућност свим градовима и општинама да својим грађанима омогуће подношење електронских Пријава детета у Предшколску Установу електронским путем (услуга позната као "е-вртић").


Грађани општине Нови Кнежевац од сада на потпуно електронски и бесплатан начин могу да пријаве децу за упис у Предшколску Установу.

Услуга еВртић представља електронску пријаву деце за упис у Предшколске Установе. Родитељи више неће морати да долазе у Предшколску Установу приликом пријаве детета, већ пријаву могу извршити електронски на Порталу еУправа.

Електронско подношење пријаве се врши једноставним попуњавањем online обрасца, а прилагање остале документације није потребно (извод из матичне књиге рођених, уверење о запослењу за оба родитеља/старатеља). јер се аутоматски прибављају.

0-3 месеца

  • Спонтано гласање бебе одражава њено тренутно физиолошко или емоционално стање
  • Плаче различито за различите потребе
  • Заћути или се смеје кад јој се обраћате
  • Гуче

Реагује на значење различитих тонова гласа, на пример, на љутите, умирујуће и веселе гласове.

3-6 месеци

Овај период карактерише почетак брбљања: па, ба, да, та, апа…

  • Реагује на промену интонације у вашем гласу
  • Показује занимање за звучне играчке
  • Обраћа пажњу на музику
  • Око шестог месеца различите исказе почињу да везују за одговарајуће ситуације, на пример: буји-паји за успављивање …
  • Вокализује узбуђење и нелагоду.

6-12 месеци
  • Брбљање се састоји од различитих комбинација слогова ба-ба, па-па, та-ба…
  • Воли да се игра скривалица
  • Окреће се и гледа у смеру извора звука
  • Слуша када му се нешто говори
  • Препознаје речи за свакодневне ствари, нпр. дуда, меда, лопта…
  • Почиње да реагује на налоге , нпр. “Дођи “, ” Дај ! “…
  • Усмерава поглед према именованим предметима и бићима “Где је тата, лопта…?”
  • Имитира говорне звукове одраслих
  • Има једну или две речи у свом вокабулару( мама, тата, деда...), прва реч се обично јавља између десетог и петнаестог месеца
  • Користи гест за комуникацију ( махање, дизање руку како би га се подигло, показује прстом у жељеном правцу)
  • Показује интересовање за децу и одрасле.
  • Пред крај прве године већина деце разуме значење неколико речи, свесно рагују на своје име, на забрану “Не!” а са годину дана знају да покажу гестом „Где је паметна глава?“, знају “Таши-таши

12 – 18 месеци
  • Разуме и извршава наредбе типа „Дођи“, „Дај“, “Донеси”, “Идемо”
  • Препознаје ликове и предмете на слици (куца, лопта, ауто…)
  • На захтев показује предмете из непосредне околине
  • Уме да покаже на себи делове тела (око, глава, нос…)
  • Активно користи око 10-20 речи (углавном именице) мама, баба, тата, па-па…
  • Употребљава фразу од две речи, углавном именица (“Мама меко”(млеко) или комбинацију речи и геста(Мама и покаже гест да је гладан)
  • Са 18 месеци спаја именицу и глагол “Мама дај”
  • Спонтано именује познате предмете
  • Игра се само поред друге деце, почиње да се игра “као бајаги”игара (кувар, доктор…)

18 – 24 месеца

  • Показује на налог: куцу, секу, капу…
  • Показује прстом оно што жели (нпр: играчку која је на полици…)
  • Разуме и извршава једноставне налоге “Донеси ципеле!”, “Седи на под!”, касније и налоге са две активности (однеси, затвори)
  • Воли да слуша једноставне приче и песмице
  • Имитира гласове животиња: “муууу”, “ав-ав”, „мау“…
  • Користи именице, глаголе и придеве, зна неколико једноставних фраза и реченица од две или три речи

2 године

  • Изговара све вокале и неке консонанте (п, б, т, д, м, н, ј, в, често к и г)
  • Зна да именује предмете и да речима тражи шта жели( да једе, пије: “Дај воду”, “Дај њам-њам”)
  • Разуме неке просторне односе “у” и “ на”
  • Одговара на питања “Како се зовеш?” “ Како куца лаје?”
  • Употребљава у просеку око 300 речи
  • Адекватно одговара на питања са „ДА“ или „НЕ“
  • Прича док се игра
  • Прикључује се другој деци у игри
  • Уме да покаже нечије око, нос, руку,...
  • Пије само из шоље и углавном је суво ноћу.
 

3 године
  • Разуме разлику у значењу “иди-стани”, велико-мало”, “горе-доле”
  • Извршава 3 налога
  • Разуме питања: Шта лети, скаче, плива?
  • Поставља питање: Ко, Шта?...
  • За већину ствари око себе има реч, именује једноставне радње
  • Разуме 3 предлога (на, у, поред)
  • Дететова најближа околина га разуме већину времена
  • Именује предмет који жели
  • Може да броји до три
  • Себе зове именом
  • Може да упоређује одређене боје
  • Зна да рецитује песмицу и прича доживљаје
  • Показује прстима колико има година, каже свој пол
  • Почиње да успоставља доминантност руке
  • Правилно црта круг
  • Употребљава од 500 до 1000 речи
  • Правилно изговара гласове: А, Е, И, О, У, Ј, В, П, Б, Т, Д, К, Г, Ф, Х, М, Н, Њ
  • На узрасту од 3,5-4,5 године би требало да савлада и изговор гласова С, З, Ц, Ш, Ж, Л
  • Допуштена одступања: С, З, Ц, Ш, Ж, Л, Ћ, Ч, Џ, Ђ, Љ, Р
  • Употребљава заменице и множину, користи заменицу ЈА
  • Употребљава прилоге, предлоге и придеве
  • Придружује се групно вођеној игри “Ринге раја”, често се игра “као бајаги” игара( продавац, васпитач, доктор)
  • Користи негативне реченице, користи учтиве фразе: молим, хвала, извини
  • Само се облачи, ноћу је суво.

4. године

- Говори пуним реченицама

- Говор је разумљив

- Даје тачан одговор на питања “Шта радиш када си: “Гладан?” “Поспан?”, “Жедан ?”

-Одговара на једноставна питања “Ко”, “Шта”, “Где” и “Зашто”?

- Говори вам о активностима из вртића и дружењима с пријатељима

- Прича о нечему што му се недавно догодило, правилним редоследом

- Речник садржи од 1200 до 1500 речи

- Правилно изговара следеће гласове : А, Е, И, О, У, Ј, В, П, Б, Т, Д, К, Г, Ф, Х, М, Н, Њ, С, З, Ц, Ш, Ж, Л

- Са 4,5-5 година би требало да правилно изговара и гласове Ћ, Ч, Џ, Ђ, Љ И Р

- Допуштена одступања: Ш, Ж, Ћ, Ч, Џ, Ђ ( у пракси се на овом узрасту показало и често одступање у изговору гласова Л, Љ и Р)

- Броји до пет

- Показује леву и десну страну

- Зна да нацрта квадрат

- Зна песмице од две и три строфе

- Имитира говор и понашање одраслих

- Пажња детета тј. његова игра може да траје до 10-ак минута

- Игра се измишљених игара

- Више се служи доминантном руком

- Зна да разликује супротности ( велико- мало, бата- сека, отворено-затворено, пуно-празно..)

- Правилно употребљава прошло време: Видео, седео, ишао...

- Прича причу на основу слика

Кооперативно је у игри са другом децом

  • Успостављена контрола сфинктера

5. година

- Говор је у потпуности граматичан

- Дефинише једноставне речи

- Прича приче по сликама и препричава их

- Извршава три узастопна налога

- Просечно употребљава 2000 речи

- Са 5,5 година би требало правилно да изговара све гласове матерњег језика

- Броји до 10

- Црта човека шематски, сече маказама по линији, боји цртеже

- Црта круг, квадрат и троугао

- Облачи се и скида без помоћи

- Почиње да схвата правила разних игара

- Може да се концентрише на кратке приче и да поставља питања о њима

- Разуме већину тога што чује код куће и у вртићу

- Разуме предлоге: иза, испред.

- Користи реченице с пуно детаља (Највећа лопта је моја)

- Лако комуницира са одраслима и другом децом

- Именује нека слова и бројеве

- Разликује јутро од вечери

- Познаје сва 4 годишња доба

- Разликује боје

6. година

- У речнику има преко 2000 речи

- Правилно изговара све гласове матерњег језика

- Препознаје римовање речи (нпр: “Види малу Росу, сама пере косу”, “Кћери моја Нато, ти си моје злато”)

- Врши анализу и синтезу гласова у речи( На које слово почиње реч САТ? ; Када кажем М-И-Ш шта сам рекла? Које је последње слово у речи ОКО; Од којих се слова састоји реч ЧАША?…)

- Користи речи супротног значења( дан- ноћ, црно-бело…)

- Зна дане у недељи

- Користи синониме за велики број речи

- Служи се просто-проширеним реченицама

- Броји до 10 унапред и уназад

- Саставља слику од 4 дела

- Оријентише се у времену(дан-ноћ, јутро, подне, вече, сада, пре , после)

- Црта човека са више детаља

- Зна која је лева а која десна рука

- Већина деце уме да напише и прочита своје име

- Препознаје слова азбуке и већину зна да напише

- Самостално је у храњењу и хигијенским навикама и може му се поверити мања сума новца